Veckans sjukbädds-meny

Min sega flunssa har äntligen lättat! Riktit jobbigt att ligga hemma på soffan och missa studiefester, kompisreunions och andra äventyr. Dock har det varit skönt att ha tillgång till oändligt stort matförråd hemma (dom som känner mig vet att jag alltid har matlust, tillochmed när jag är sjuk, hehe). Har bakat ett jättegott och enkelt bananbröd (more like hälsosam banankaka!) som är värt att testa på. Har bakat det ren 3 gånger på ca 3 dagar, såå gott!

Har minskat på de ohälsosamma ingredienserna och här är slutresultatet:

0,5 dl smält kallpressad kokosolja
2 msk honung
2 ägg
0,5 dl valfri mjölksort
2,5 dl mosad banan (ca 3 medelstora bananer)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljextrakt (använde vaniljsocker)
1 tsk kanel
0,5 tsk salt
2 dl kokosmjöl (använde vetemjöl)
2,5 dl havregryn

Allt blandas ihop och för att göra det ännu göttigare hade jag i 1,5 msk kardemumma, 1 tsk ingefära och 1 tsk nejlika, 2-3 dl blåbär samt 1-2 dl hackade nötter (använde cashew och mandlar). Degen hälls i en oljad (kokosolja) brödform och gräddas ca 50 min i 160 gradig ugn. Låt svalna gärna 20 min.
Verkligen såå smarrigt utan att vara för onyttigt. Nötterna gorde brödet mättande och blåbären och kryddorna fick den att smaka som blåbärspaj. Haha allt i ett!

Avslutar med bild på dagens vitaminbomb frukost, även gjord i hemmaköket. Spenat, avokado, citronmeliss, färsk ingefära, limejuice, vatten och fryst mango.